PENGAJARAN BERPUSAT KEPADA GURU
Pengajaran berpusat guru bermaksud aktiviti atau proses pengajaran dan pembelajaran tertumpu kepada guru. Brophy(1978) menyatakan bahawa pengajaran pemusatan guru merupakan pendekatan yang mudah dirancang dan diuruskan, membekalkan model untuk pemikiran yang betul dan mengekalkan suasana elitis yang sering dikaitkan dengan kaedah kumpulan. Pengajaran berpusatkan lebih sesuai untuk murid yang memiliki lokus kawalan luaran yang menganggap kejayan dan kegagalan mereka adalah disebabkan oleh nasib dan kuasa yang diluar kawalan mereka.
Keseluruhannya dalam pengajaran dan pembelajaran berpusat guru, murid belajar untuk akur kepada standard yang diletakkan oleh guru. Apa yang dijelaskan oleh guru dianggap benar dan selagi murid mengikut nilai dann standard yang diletakkan oleh guru, murid akan mendapat pengiktirafan dan akan berjaya. Dalam pendekatan ini, perkara yang paling penting ialah menguasai pengetahuan iaitu murid harus tahu tentang kandungan mata pelajaran. Kandungan inilah yang diuji dan jika ingatan murid itu baik, murid itu mendapat ganjaran daripada markah yang tinggi. Di sini fakta yang dipentingkan dan bukannya struktur konsep malah murid merupakan penerima aliran komunikasi daripada guru.
PENGAJARAN BERPUSAT MURID
Murid melibatkan diri secara aktif dalam pembelajaran Sejarah. Pengajaran dan pembelajaran hendaklah berasaskan kepada satu proses interaksi yang berterusan di antara murid dan guru. Proses interaksi ini boleh berpusatkan murid atau guru. Bagi pengajaran berpusat guru, guru adalah bertanggungjawab sepenuhnya menentukan objektif pembelajaran, merangka tugasan pengajaran dan memilih sumber pembelajaran bagi muridnya. Sebaliknya, dalam pengajaran berpusatkan murid, murid adalah "autonomous" dan mereka bertanggungjawab sepenuhnya menentukan hala tuju proses pembelajaran. Proses dan arah pembelajaran daripada berpusat guru kepada berpusat murid mengambil masa. Proses tersebut akan meningkat mengikut umur dan kematangan murid. Ilustrasi di bawah menunjukkan satu kontinum pergerakan pengajaran berpusatkan guru kepada pengajaran berpusatkan murid.
Perhatian
Selain artikel di atas pelajar- pelajar juga boleh akses bahan yang akan dimuat naik daripada fail PDF dan buat penilian dengan baiknya.
When I examine myself and some methods of effective teaching, I come to the conclusion that the gift of fantasy has meant more to me. Most important than a curriculum is the question of the methods of teaching and the spirit in which the teaching is given.
ReplyDelete