Silibus Tahun 5: Bab 4 Identiti Negara Kita
Set Induksi
·
Saya memperkenalkan
Jata dan Bendera Malaysia
·
Saya bertanyakan
pengalaman menemui Jata Negara dan Bendera Malaysia kepada murid.
·
Saya mengaitkan
jawapan murid dengan tajuk yang akan diajar
Langkah 1
·
Menayangkan Video
bertajuk “Uniknya Negaraku”.
·
Menayangkan video
yang kedua bertajuk “Jalur Gemilang”.
Langkah 2: Mengenal pasti
warna-warna pada lambang dan bendera
·
Saya memaparkan
sebuah Jata Negara dan Bendera Kebangsaan di hadapan kelas selama 2 minit.
Murid perlu mengingat warna-warnanya.
·
Saya menyediakan
lembaran Jata Negara dan Bendera Kebangsaan yang tidak berwarna.
·
Saya menyuruh
pelajar-pelajar untuk mewarna dengan warna yang betul di tempat yang betul.
·
Saya dan murid
bersama-sama memeriksa hasil aktiviti.
Langkah 3: Menjelaskan
Ciri-ciri jata dan bendera
- Aktiviti 2: Bermain Dam
Interaktif
·
Guru meletakkan papan
dam di hadapan kelas.
·
Guru membahagikan
pelajar kepada 4 kumpulan.
·
Satu wakil dari
setiap kumpulan tampil ke hadapan kelas untuk melontar dadu.
·
Kumpulan yang singgah
ke kotak yang berlabel soalan perlu menjawab soalan.
·
Jawapan yang tepat
akan mara 2 langkah ke hadapan, jawapan yang salah akan mundur 2 langkah.
·
Kumpulan pertama
sampai ke kotak penamat dikira pemenang.
Penutup
·
Guru-guru menunjukkan
semula gambar-gambar berkaitan Jata Negara.
·
Guru merumuskan
isi-isi penting dalam pelajaran hari ini.
·
Murid menyanyikan
lagu jalur gemilang sebelum kelas tamat
No comments:
Post a Comment