PENGENALAN KEPADA SENI DALAM PENDIDIKAN
1.1
Berdasarkan Teori kecerdasan pelbagai (Howard
Gardner), jelaskan konsep, matlamat dan objektif Seni Dalam Pendidikan untuk
mata pelajaran sejarah Tahun 4 atau 5
Konsep
Teori kecerdasan pelbagai (Howard Gardner)
“An
intelligence is the ability to solve problem, or to create products that are
valued within one or more cultural setting” (Gardner, 1983)
Menurut
Gardner (1983), kecerdasan pelbagai adalah kepakaran kecerdasan manusia
seharusnya mempunyai kemahiran untuk menyelesaikan masalah, menangani masalah
sesuai dengan masa dan tempat untuk menghasilkan output yang efektif.
ü Konsep
teori kecerdasan pelbagai dirumuskan sebagai:
·
kebolehan menyelesaikan masalah yang
dihadapi dalam kehidupan sebenar.
·
kebolehan menjana masalah baru untuk
diselesaikan.
·
kebolehan membuat sesuatu atau
menawarkan perkhidmatan yang bernilai dalam lingkungan sesuatu budaya.
ü Teori
ini merupakan teori yang penting berhubungkait dengan murid dan guru.
ü Menurut
Howard Gardner, setiap manusia mempunyai 8 kecerdasan pelbagai dan beliau juga
menyatakan setiap individu mempunyai cara belajar yang berbeza mengikut
kecerdasan masing-masing.
Kecerdasan Linguistik
ü Kecerdasan
linguistik adalah kemampuan untuk
menggunakan kata-kata secara efektif,
baik secara lisan maupun tulisan.
ü Ciri-ciri
:
ü Suka
mendengarkan cerita
ü Membaca
Kecerdasan Logik Matematik
ü Kemampuan
seseorang dalam memecahkan masalah. Ia mampu memikirkan dan menyusun solusi
(jalan keluar) dengan urutan yang logis (masuk akal).
ü Ciri-ciri
:
- senang
bekerja dengan angka dan dapat melakukan perhitungan mental (mencongak)
- tertarik
dengan kemajuan teknologi dan gemar melakukan percobaan untuk melihat cara
kerja sesuatu hal.
Kecerdasan Visual Ruang
ü Kecerdasan
visual dan spasial adalah kemampuan untuk melihat dan mengamati dunia visual
dan spasial secara akurat (cermat).
ü Ciri-ciri
:
- menyukai
seni, menikmati lukisan dan patung. Anda memilki citra rasa yang baik akan
warna.
- menyukai
pencatatan secara visual dengan menggunakan kamera atau handycam.
Kecerdasan Muzik
ü Kecerdasan
musik adalah kemampuan untuk menikmati, mengamati, membedakan, mengarang,
membentuk dan mengekspresikan bentuk-bentuk musik. Kecerdasan ini meliputi
kepekaan terhadap ritme, melodi dan timbre dari musik yang didengar.
ü Ciri-ciri
:
- memainkan
alat musik.
Kecerdasan Interpersonal
ü Kecerdasan
interpersonal ialah kemampuan untuk mengamati dan mengerti maksud, motivasi dan
perasaan orang lain.
ü Ciri-ciri
:
- bekerja
sama dengan orang lain dalam suatu kelompok
Kecerdasan Intrapersonal
ü Kecerdasan
intrapersonal adalah kemampuan yang berhubungan dengan kesadaran dan
pengetahuan tentang diri sendiri. Dapat memahami kekuatan dan kelemahan diri
sendiri. Mampu memotivasi dirinya sendiri dan melakukan disiplin diri.
ü Ciri-ciri
:
- menyendiri
untuk memikirkan dan memecahkan masalah itu sendiri.
Kecerdasan Kinestetik
ü Kecerdasan
kinestetik ialah kemampuan dalam menggunakan tubuh kita secara terampil untuk
mengungkapkan ide, pemikiran dan perasaan.
ü Ciri-ciri
:
- senang
memikirkan persoalan sambil aktif dalam kegiatan fisik seperti berjalan atau
lari.
- melakukan
kegiatan fisik.
Kecerdasan Naturalis
ü Kecerdasan
naturalis adalah kemampuan untuk mengenali, membedakan, mengungkapkan dan
membuat kategori terhadap apa yang di jumpai di alam mahupun lingkungan.
Objektif
Teori Kecerdasan Pelbagai (TKP)
·
Teori kecerdasan pelbagai(TKP)
berperanan sebagai penjana kecerdasan serta mendefinisi konsep kecerdasan yang
relevan dalam pendidikan masa kini. Linda Campbell, Bruce Campbell dan
Dee Dickinson merumuskan definisi Howard Gardner sebagai:
a) kebolehan
menyelesaikan masalah yang dihadapi dalam kehidupan sebenar.
b) kebolehan
menjana masalah baru untuk diselesaikan.
c) kebolehan membuat
sesuatu atau menawarkan perkhidmatan yang bernilai dalam lingkungan sesuatu budaya.
Matlamat
Teori kecerdasan pelbagai
i. Meningkatkan
pemikiran yang lebih mendalam.
ii. Memperoleh pelbagai
perspektif mengenai sesuatu perkara.
iii. Mengaplikasikan
pengetahuan yang sedia ada dalam situasi dan konteks yang baharu dan berlainan.
Soalan
Senaraikan 8 jenis
kecerdasan pelbagai.
Sebagai seorang guru
bagaimanakah anda melibatkan salah satu kecerdasan pelbagai dari 8 jenis
kecerdasan pelbagai dalam p&p anda?
No comments:
Post a Comment