7.1
PENGETAHUAN DAN KEMAHIRAN ASAS SENI DALAM PENDIDIKAN
Penerapan
seni muzik dalam proses pengajaran dan pembelajaran sejarah adalah satu usaha
yang patut digalakkan.
Anda dikehendaki menyediakan satu aktiviti pengajaran dengan menggabungjalinkan kemahiran muzik, ciptaan lirik, irama dan melodi mengikut kesesuaian murid-murid tahun 4.
Anda boleh merujuk kepada mana-mana tema dalam Sukatan Pelajaran Sejarah Tahun 4.
Anda dikehendaki menyediakan satu aktiviti pengajaran dengan menggabungjalinkan kemahiran muzik, ciptaan lirik, irama dan melodi mengikut kesesuaian murid-murid tahun 4.
Anda boleh merujuk kepada mana-mana tema dalam Sukatan Pelajaran Sejarah Tahun 4.
Seni
Muzik
· Berasal
dari dua perkataan, iaitu “seni” dan “musik”.
· Seni
adalah hasil cipta, rasa, dan karsa (kehendak) manusia yang diwujudkan dalam
pelbagai sarana.
· Musik
adalah hasil pengolahan suara, melodi, harmoni, irama, vokal, tempo.
· Seni
muzik adalah hasil cipta, rasa, dan karsa manusia yang diwujudkan dalam olahan
suara, melodi, harmoni, ritme, vokal, dan tempo.
· Seni
muzik adalah seni yang menggunakan olah vokal, melodi, harmoni, ritme, dan
tempo sebagai sarana mengekspresikan perasaan atau emosi penciptanya.
· Seni
muzik telah menjadi salah satu sarana hiburan seiring dengan perkembangan
teknologi.
· Seni
muzik terdiri daripada alunan muzik dari alat muzik dan beberapa lagi
menggunakan olah vokal.
Apa
itu muzik?
•
Menurut Campbell (1995), muzik adalah suatu
kesenian yang tertumpu pada aspek pendengaran atau aural.
•
Aural = Kemahiran mendengar melalui lagu yang
dipelajari.
•
Muzik boleh diperkenalkan kepada bayi dan
juga kanak-kanak pra sekolah dalam bentuk elemen muzik.
11
kemahiran muzik yang dicadangkan:
- Kemahiran
menyanyi
- Kemahiran
mendengar muzik
- Kemahiran
bermain sekurang-kurangnya satu alat muzik
- Kemahiran
memahami dan menulis notasi muzik
- Memahami
sejarah muzik
- Memahami
reka bentuk dan konsep muzik
- Memahami
aspek perhubungan yang wujud antara muzik dengan arena-arena kehidupan
manusia yang lain
- Memahami
peranan dan kedudukan muzik dalam masyarakat
-
muzik sebagai alat hiburan
- muzik
sebagai nasihat dan pengajaran
-
medium untuk menyebarkan Islam
- Mendapat
pengalaman-pengalaman muzikal misalnya menghadiri persembahan konsert
- Menilai
muzik dengan bijaksana
- Menghargai
muzik
Ciptaan
lirik
•
Ciptaan adalah hasil setiap karya
pencipta dalam bentuk khas apapun juga dalam lapangan ilmu, seni dan sastera.
•
Ciptaan adalah hasil setiap karya
Pencipta dalam bentuk khas dan menunjukkan keasliannya dalam lapangan ilmu
pengetahuan, seni dan sastera.
•
Ciptaan adalah hasil setiap karya
Pencipta yang menunjukkan keasliannya dalam lapangan ilmu pengetahuan, seni,
atau sastera.
•
Lirik ialah perkataan-perkataan
dalam lagu.
•
Lirik boleh ditulis semasa muziknya digubah,
atau ditulis selepasnya.
Irama
•
Gabungan pelbagai jenis nilai not muzik yang
berlainan akan menghasilkan irama yang berbeza.
•
Merujuk kepada organisasi muzik mengikut
masa.
•
Mempunyai bit (denyutan) yang berulang secara
berterusan yang membahagikan muzik dalam unit masa yang seimbang.
•
Mempunyai meter (organisasi bit berasaskan
tekanan kuat dan lembut berdasarkan corak irama corak tertentu).
Corak
irama
•
Irama mempunyai tempo (kelajuan sesuatu bit).
•
Tempo cepat dikaitkan dengan perasaan yang
bertenaga manakala tempo lambat dikaitkan dengan mud yang tenang.
•
Contoh tempo: allegro (cepat) moderat
(moderate pace).
Melodi
•
Bunyi muzik yang berturut-turut yang
digabungkan untuk mewujudkan sesuatu melodi yang menyeluruh.
•
Mempunyai pic (tinggi atau rendah sesuatu
bunyi yang boleh dihasilkan oleh alat muzik ataupun suara).
Pic
rendah, tengah dan tinggi
•
Setiap melodi akan bermula, bergerak serta
berakhir mempunyai haluan, bentuk dan kesinambungan.
•
Melodi boleh bergerak secara menaik, menurun
atau secara pendulum yang boleh dinotasikan dalam skor muzik.
Tema : Sejarah
Awal Negara
Tajuk 5 : Tokoh-tokoh Terbilang Kesultanan Melayu Melaka
Unit 8 : Tokoh Terbilang
Tajuk 5 : Tokoh-tokoh Terbilang Kesultanan Melayu Melaka
Unit 8 : Tokoh Terbilang
Syair Tokoh Terbilang
Kesultanan Melayu Melaka
Tersebutlah
kisah negeri Melaka,
Sultan,
Bendahara, Laksamana tercinta,
Memerintah
negeri aman sentosa,
Tersohorlah
sudah seluruh dunia.
Sultan
Melaka memerintah negeri,
Penuh
adil lagi bestari,
Melaka
menarik dagang senteri,
Hingga
tersohor ke sana sini.
Bendahara
pula pentadbir utama,
Menasihati
Sultan penuh bijaksana,
Mengetuai
perang menentang durjana,
Juga
memastikan keselamatan raja.
Laksamana
pula pantang derhaka,
Melaksana
tugas untuk Melaka,
Menjadi
pengawal untuklah raja,
Menyelamat
Melaka dari bahaya.
Aktiviti
yang boleh dijalankan
•
Bersyair
•
Menyusun ciri-ciri tokoh terbilang dalam bentuk
peta minda
Bahan
bantu mengajar (BBM)
•
LCD
•
Komputer riba
•
Kertas syair
•
Pembesar suara
•
Buku teks
•
Slaid powerpoint
•
Kit pyramid tokoh terbilang
•
Gambar-gambar kesultanan Melaka (gambar
tokoh)
•
Guru juga boleh menggunakan kemahiran
nyanyian daripada mata pelajaran muzik ke dalam mata pelajaran Sejarah.
•
Guru boleh membimbing pelajar supaya mencipta
lirik bagi lagu untuk mengambarkan peristiwa Kesultanan Melayu Melaka pada masa
dahulunya.
•
Terdapat banyak lagu patriotik yang boleh
dinyanyikan untuk penghayatan semangat patriotisme di kalangan pelajar seperti
“Jalur Gemilang”, Lagu Rukun Negara dan sebagainya.
Lagu-lagu bertemakan motivasi diri, semangat
kekeluargaan, keamanan dan kemakmuran juga boleh diperolehi dengan banyak untuk
disesuaikan dengan tajuk-tajuk pengajaran guru dalam mata pelajaran Kajian
Sosial.
(Zulkifli & Jamel,
2007:177)
Kesimpulan
•
Pengajaran yang dilaksanakan dengan
menggabungjalin pelbagai unsur seni muzik dan berbeza dari kaedah pengajaran
tradisional yang hanya menggunakan kapur dan papan tulis sebagai media dalam
penyampaian maklumat dapat menjadikan murid berasa lebih seronok.
•
Bukan itu sahaja, murid akan berasa selesa
dan mudah untuk memahami sesuatu tajuk yang diajar.
Soalan
1. Apakah
maksud seni muzik?
· Seni
muzik adalah hasil cipta, rasa, dan karsa manusia yang diwujudkan dalam olahan
suara, melodi, harmoni, ritme, vokal, dan tempo.
· Seni
muzik adalah seni yang menggunakan olah vokal, melodi, harmoni, ritme, dan
tempo sebagai sarana mengekspresikan perasaan atau emosi penciptanya.
2. Nyatakan
kemahiran muzik yang dicadangkan.
· Kemahiran
menyanyi
· Kemahiran
mendengar muzik
· Kemahiran
bermain sekurang-kurangnya satu alat muzik
· Kemahiran
memahami dan menulis notasi muzik
· Memahami
sejarah muzik
· Memahami
reka bentuk dan konsep muzik
· Memahami
aspek perhubungan yang wujud antara muzik dengan arena-arena kehidupan manusia
yang lain
· Memahami
peranan dan kedudukan muzik dalam masyarakat
· Mendapat
pengalaman-pengalaman muzikal misalnya menghadiri persembahan konsert
· Menilai
muzik dengan bijaksana
· Menghargai
muzik
3. Apakah
kesan aplikasi seni muzik dalam pengajaran dan pembelajaran Sejarah?
· Proses
pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih seronok.
· Memupuk
nilai kerjasama antara guru dengan murid.
· Para
murid berpeluang untuk menjalani proses penerokaan semasa dalam proses
pengajaran dan pembelajaran.
· Luahan
perasaan dan aras keyakinan yang tinggi.
Rujukan
Buku
Zulkifli Yaakob & Mohd. Jamel Ismail. (2007). Seni
Dalam Pendidikan.
Kuala
Lumpur: Open University Malaysia (OUM).
Internet
https://suciptoardi.wordpress.com/2009/04/15/mengajar-sejarah-dengan-seni-apakah-mengingkari-hakikat-sejarah-sebagai-ilmu/
https://www.coursehero.com/file/16193538/RPH-SEJARAH-THN-4-Makwa-Minggu-4-Internship-511docx/
http://www.slideshare.net/coklat_lemon/apa-itu-muzik
http://www.slideshare.net/khairunnisamohammad1/kemahiran-muzik
http://www.slideshare.net/matahati81/sejarah-kssr-tahun-4-peta-minda
http://www.slideshare.net/wanrohaniwansulaiman1/peranan-seni-dalam-pendidikan-38703165
http://www.utm.my/panitiamuzik/kemahiran-nyanyian/
No comments:
Post a Comment