Tema: Lahirnya Sebuah Negara Baharu
Tajuk: Perjuangan
Kemerdekaan Negara
Set Induksi (5 minit)
·
Pada mulanya, guru
akan menayangkan video “Perjuangan Menuntut Kemerdekaan” supaya menjadi
ransangan kepada murid sekalian.
·
Untuk unsur seni
muzik, murid akan didedahkan dengan tayangan video.
·
Tujuan penayangan
video secara tidak langsung telah menarik minat murid untuk mempelajari topik
ini.
·
Mereka mempunyai
semangat ingin tahu yang kuat tentang apakah yang sedang berlaku ketika Tunku
Abdul Rahman menuntut kemerdekaan bagi Persekutuan Tanah Melayu.
- Bahan Bantu Mengajar yang
digunakan
----- Klip video
·
Mempunyai muzik yang
digemari oleh murid
·
Dapat mengembangkan
Teori Kecerdasan Pelbagai murid seperti kemahiran visual-ruang.
Langkah 1 (15 minit)
·
Guru mempamerkan buku
skrap yang bertajuk “Perjuangan Menuntut Kemerdekaan”.
·
Melalui nota-nota
yang ringkas dan padat, murid dapat memahami dengan jelas tentang konsepnya.
·
Selepas murid
menguasai tentang konsep tersebut, soalan-soalan akan diutarakan oleh guru
untuk menguji kefahaman murid.
- Bahan Bantu Mengajar yang
digunakan
----- Buku Skrap
·
Nota yang ringkas
·
Susunan isi yang
tersusun dan terperinci
·
Ini secara tidak
langsung dapat menarik minat murid.
Langkah 2 (15 minit)
·
Guru mempamerkan buku
skrap yang bertajuk “Wira Merdeka”.
·
Guru menunjukkan
gambar-gambar wira merdeka di samping memperkenalkan wira merdeka.
·
Guru menerangkan
peranan serta sumbangan yang telah dilakukan oleh wira merdeka.
·
Untuk tujuan seni
visual, Buku Skrap ini diselit dengan seni renjisan bagi menarik minat pelajar
untuk mempelajari topik ini
- Bahan Bantu Mengajar yang
digunakan
----- Buku Skrap
·
Mengenali gambar wira
merdeka
·
Dapat membantu murid
untuk mengenal pasti wira merdeka,
peranan dan sumbangan yang dinyatakan
·
Buku Skrap yang
menarik adalah lebih mudah diingati oleh murid.
Langkah 3 (10 minit)
·
Murid dibahagikan
kepada dua kumpulan.
·
Permainan disediakan
oleh guru sebagai langkah untuk merehatkan otak minda murid.
·
Aktiviti seperti ini
juga boleh menghilangkan kebosanan di dalam kelas dengan aktiviti bergerak.
·
Contohnya, “puzzle”,
“word search”, “station game” dan sebagainya.
·
Permainan-permainan
ini melibatkan pergerakan murid.
- Bahan Bantu Mengajar yang
digunakan
----- Kad manila
·
Untuk membuat
aktiviti “Puzzle” Tunku Abdul Rahman.
----- Kertas mahjong
·
Untuk membuat
aktiviti “Word Search” berkaitan dengan apa yang telah dipelajari tadi.
Langkah 4 (10 minit)
·
Lembaran kerja
diagihkan kepada pelajar untuk menilai atau menguji kefahaman murid tentang apa
yang telah dipelajari.
·
Sebagai guru yang
bertanggungjawab, guru perlu membimbing pelajar untuk menyelesaikan soalan atau
masalah yang ditimbulkan dalam lembaran kerja tersebut.
- Bahan Bantu Mengajar yang
digunakan
----- Kertas A4
·
Untuk mencetak
lembaran kerja yang telah disediakan seterusnya mengedarkan kepada para murid.
Penutup (5minit)
·
Guru haruslah
menyimpulkan apa yang telah diajar oleh beliau serta apa yang telah dipelajari
oleh murid.
·
Guru perlu meminta
murid untuk merumuskan tentang apa yang tela dipelajari.
·
Selepas tamat
pengajaran dan pembelajaran (PdP), guru perlu membat refleksi kendiri.
No comments:
Post a Comment