RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Matapelajaran : Sejarah
Tarikh : 26.04.2017
Masa
: 08.40 am -09.40 am (60 minit)
Tahun/Kelas : 4
MULLAI
Bilangan
Murid : 24
Tema : Mari Belajar Sejarah
Tajuk : Simbol
Kebangaan Sekolah
Standard
Kandungan : 1.3 Sejarah sekolah.
Standard
Pembelajaran :
1.3.5 Menyatakan maksud warna dan simbol pada
lencana dan bendera sekolah.
K1.3.7
Menjelaskan tanggungjawab diri sebagai warga sekolah.
Objektif
Pembelajaran
: Pada akhir pembelajaran murid dapat :-
1.
Menyenaraikan
simbol dan warna yang terdapat pada lencana sekolah dengan betul.
2.
Menulis
maksud simbol dan warna yang terdapat pada lencana sekolah
3.
Mengenalpasti
tanggungjawab diri sebagai warga sekolah beserta dengan contoh yang sesuai.
Kemahiran Pemikiran Sejarah (KPS) : Imaginasi dan Empati : Imaginasi
secara visual
Elemen Merentas Kurikulum : TMK, Kreatif dan
Inovatif
Nilai Murni : Tanggungjawab
Aplikasi Teori Kecerdasan Pelbagai : Interpersonal, visual ruang, intrapersonal, kinestetik,
verbal-linguistik, muzik
Kemahiran Berfikir : Mencirikan, Menghubungkait
Alat Berfikir : Peta buih, peta dakap
Bahan Bantu Mengajar (BBM) : Marker Pen, lencana sekolah, bendera sekolah kertas lukisan, gam,
gunting,,kad jawapan
lembaran kerja, buku teks, LCD, komputer riba,video, audio
MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
|
Set
induksi
(5
minit)
|
Bendera Malaysia
|
1.
Murid mengucapkan salam kepada guru.
2.
Guru memastikan bilangan murid yang mencukupi.
3.
Guru menunjukkan bendera Malaysia.
4.
Murid menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru.
a.
Terdapat berapa warna dalam bendera Malaysia dan
apakah warna-warna tersebut ?
: 4, Merah, Biru, Kuning, Putih
b.
Apakah simbol yang terdapat pada bendera Malaysia
?
: Bintang dan Bulan Sabit
c.
Mengapa Setiap negara mempunyai Bendera dan apakah
kegunaannya ?
:Lambang sesuatu negara dan menunjukkan
identiti sesebuah negara.
5.
Guru merumuskan jawapan murid dan mengaitkan
tajuk pelajaran memperkenalkan tajuk hari ini.
|
Elemen Merentas Kurikulum
-
TMK
Kecerdasan Pelbagai
-
Kinestetik, Interpersonal
Kemahiran Berfikir
- Mencirikan
Bahan bantu mengajar
- TMK, Bendera Malaysia
|
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Bendera Sekolah
|
1. Guru
menyoal murid berkaitan dengan lencana sekolah dan bendera sekolah.
2. Lencana
sekolah ditayang menggunakan Power Point .
3. Setiap kumpulan menulis jawapan pada kad jawapan yang disediakan.
4. Setelah
menjawab soalan pertama mereka akan memaparkan kad jawapan.
5. Kumpulan
diminta untuk memberi respond kepada kumpulan lain .
6. Aktiviti
ini berterusan sehingga soalan yang keempat.
7. Setiap
kumpulan diminta menulis warna yang ada pada lencana sekolah pada kad jawapan
tanpa melihat slide power point.
(Objektif yang perlu dicapai pada langkah ini:
murid dapat memahami dan menyenaraikan simbol dan warna yang ada pada
lencana)
|
Elemen Merentas Kurikulum
-
TMK
-
,Kemahiran Berfikir
Kecerdasan Pelbagai
-
Intrapersonal
Kemahiran Berfikir
- Mencirikan
Bahan bantu mengajar
- Slide, TMK
- Kad Jawapan
|
|
Aktiviti 2
(20 minit)
Collaboration
|
Sudut 1
Mencari dan melengkapkan maksud
simbol yang terdapat
pada lencana sekolah.
Sudut 2
Mencari dan melengkapkan maksud
warna yang terdapat
pada bendera sekolah.
|
1.
Murid
dibahagikan kepada 4 kumpulan.
2.
Guru
menjelaskan peraturan-peraturan yang hendak dipatuhi semasa menjalani
aktiviti kumpulan.
3.
Setiap
kumpulan menghantar ketua kumpulan ke
sudut untuk mengumpul maklumat berkaitan dengan maksud simbol dan warna pada
lencana sekolah.
4. Setiap kumpulan menerima sebuah
lencana sekolah.
5.
Ketua
kumpulan pulang ke kumpulan masing-masing dan memberikan maklumat yang dikumpul.
6.
Setiap
kumpulan menulis ciri-ciri yang ada pada lencana sekolah.
7.
Murid
berkolaborasi antara kumpulan dan membincang maklumat yang diperolehi dari
sudut.
(Objektif
yang hendak dicapai dalam langkah ini : Murid dapat menulis maksud symbol dan
warna pada lencana sekolah dalam kumpulan)
|
Elemen Merentas Kurikulum
-
Kreatif dan inovatif
Kecerdasan Pelbagai
-
Kinestetik, intrapersonal,
visual ruang
Kemahiran Berfikir
- Mencirikan
Bahan bantu mengajar
-
Peta Buih
|
|
Aktiviti 3
(10 minit)
(Critical)
|
|
1.
Guru
menyangkan Power point yang mengandungi gambar berkaitan dengan murid.
2.
Murid
memberi respon kepada soalan yang dikemukakan oleh guru.
Situasi
1
Mengapakah
murid perlu beratur ?
Disiplin, mengelakkan jatuh, nampak teratur, peraturan sekolah
Dimana
biasanya anda beratur di sekolah?
Kantin sekolah, semasa perhimpunan, dewan sekolah, semasa pulang ke
rumah.
Apa
yang akan berlaku jika kita tidak mematuhi peraturan ?
Jatuh, makanan atau air tumpah di kantin, melanggar kawan semasa
membeli makanan.
Situasi
2
Guru
menayangkan gambar olahragawati sekolah.
Siapakah
murid yang terdapat dalam gambar ini?
Sri Mithra, olahragawati sekolah
Mengapakah
dia diberi anugerah olahragawati semasa sukan tahunan pada tahun ini ?
Terkenal dengan lari pecut, dia menjadi juara dalam banyak
pertandingan sehingga antarabangsa.
Bagaimanakah
perasaan anda apabila melihat Sri Mithra yang merupakan anak murid sekolah
kita ?
Bangga, gembira.
Siapa yang ingin menjadi seperti dia?
...
3.
Guru
merumuskan jawapan murid dengan mengaitkan maksud perpaduan /bersatu padu dalam
kalangan murid dan juga sifat keberanian dalam menaikkan nama sekolah di
antarabangsa.
(Objektif
yang hendak dicapai pada langkah ini : murid dapat menyebut tanggungjawab diri
sebagai warga sekolah)
|
Elemen Merentas Kurikulum
TMK
-
Kemahiran Berfikir
Kecerdasan Pelbagai
- Kinestetik, Interpersonal
Nilai Murni
- Tanggungjawab
Bahan bantu mengajar
|
|
Langkah 4
(10 minit)
|
Lembaran
kerja
Latihan
Pengayaan
Latihan Pengukuhan
|
1. Murid menerima lembaran kerja
daripada guru.
2. Guru menjelaskan arahan soalan.
3. Aktiviti pengukuhan diberi
kepada murid yang lemah.
4. Aktiviti pengayaan diberi
kepada murid yang dapat memahami seluruh isi pelajaran.
5. Guru merumuskan langkah ini secara
ringkas.
|
Elemen Merentas Kurikulum
-
Kreatif dan inovatif
Kecerdasan Pelbagai
-
Interpersonal
Nilai Murni
- Tanggungjawab
Bahan bantu mengajar
-
Lembaran Kerja
|
|
Penutup
(5 minit)
|
Penutup Sosial
Lagu sekolah
|
1.
Murid
menyanyikan lagu sekolah tanpa iringan muzik.
2.
Murid
menyanyikan Lagu Sekolah dengan iringan muzik.
3.
Murid
diminta merumuskan isi pelajaran secara ringkas dan padat.
4.
Guru
menimbulkan perasaan positif dalam kalangan murid.
|
Elemen Merentas Kurikulum
-
TMK
Kecerdasan Pelbagai
-
Interpersonal
Nilai Murni
- Tanggungjawab
Bahan bantu mengajar
-Audio lagu sekolah
|
No comments:
Post a Comment