Sejarah Tahun 4
Tajuk 2: Zaman Air Batu
Objektif pembelajaran:
·
Murid dapat
menyatakan maksud Zaman Air Batu
·
Murid dapat
menjelaskan sekurang-kurang dua perubahan yang berlaku pada Zaman Air Batu
·
Murid dapat
menyenaraikan 2 benua dan 2 lauatan di
dunia ini
·
Murid dapat
menyenaraikan dua keperluan menghargai alam sekitar.
Set Induksi (± 5 minit):
Tayangan Video Klip yang bertajuk Ice Age
·
Bertanyakan soalan
kepada murid berkaitan dengan video klip yang ditayangkan:
- Siapa tahu tajuk cerita ini?
- Apa maksud tajuk itu dalam bahasa
Melayu?
- Masa itu semua kawasan diliputi
apa?
·
Saya akan kaitkan
jawapan murid dengan tajuk yang akan diajar.
Langkah 1 (± 15 minit):
Penggunaan Buku Teks (Kenali Zaman Air Batu)
·
Saya akan mengarahkan
murid membuka buku teks muka surat 60-61.
·
Saya akan
memperkenalkan maksud Zaman Air Batu, menjelaskan faktor yang menyebabkan
kewujudan benua dan lautan dan menyatakan lokasi benua dan lautan di dunia ini.
·
Selepas itu, saya
akan memberikan kertas warna putih dan biru, plastisin dan pita pelekat kepada
murid untuk membuat bumi yang mempunyai benua dan lautan.
Langkah 2 (± 5 minit):
Memaparkan peta yang tidak dilabel lokasi (Benua dan Lautan)
·
Saya akan menyuruh
murid meletakkan kad nama benua dan lautan di tempat yang betul.
·
Aktiviti ini dapat
membolehkan murid mengenalpasti lokasi benua dan lautan.
·
Aktiviti ini juga
dapat mengukuhkan ingatan murid.
Langkah 3 (± 15 minit):
Pembentangan Mengenai Kepulauan Melayu
·
Saya akan
membahagikan murid kepada 5 kumpulan (4 org satu kumpulan).
·
Setiap kumpulan
dikehendaki menjelaskan bagaimana Kepulauan Melayu terbentuk dan menyatakan
contoh-contoh Kepulauan Melayu.
·
Saya akan meminta
setiap ketua kumpulan untuk membentangkan hasil perbincangan di depan kelas.
·
Aktiviti ini dapat
menjana idea murid2 dan membolehkan murid2 berfikiran kreatif.
·
Seterusnya, saya akan
meminta murid2 menyelesaikan puzzle berkenaan Kepulauan Melayu.
·
Aktiviti ini dapat
memupuk sikap kerjasama antara murid.
Langkah 4 (±15 minit):
Kepentingan Alam Sekitar
·
Saya akan membahagikan
murid kepada 3 kumpulan:
·
Kumpulan 1: bermain
‘snake game’ sambil menjawab soalan
·
Kumpulan 2: melukis
bumi yang cantik dan bumi yang tercemar
·
Kumpulan 3: membuat
kuiz
Penutup (±5 minit)
·
Saya akan menunjukkan
semula gambar-gambar dan menayang video berkaitan dengan zaman air batu.
·
Murid diminta
menyatakan maksud Zaman Air Batu dan cara menjaga alam sekitar.
·
Saya akan merumuskan
isi-isi penting dalam pelajaran hari ini.
No comments:
Post a Comment