SEJARAH TAHUN 4
Tajuk 3: Zaman Prasejarah
Unit 6: Zaman Prasejarah
Rancangan Pengajaran Harian
Standard Pembelajaran
3.1.1 Menyatakan maksud prasejarah.
3.1.2 Menyatakan lokasi prasejarah.
3.1.3 Menyatakan kegiatan masyarakat prasejarah.
3.1.4 Mengenal pasti alatan dan kegunaannya dalam
masyarakat
prasejarah
3.1.5 Menyatakan
kepercayaan manusia prasejarah.
K3.1.6 Menyatakan
kepentingan menghargai tinggalan sejarah.
K3.1.7 Menyatakan persediaan untuk
menghadapi perubahan
persekitaran.
K3.1.8 Menyatakan sikap manusia prasejarah
yang perlu
dicontohi.
Objektif Pembelajaran
i. Tahu tentang kehidupan manusia prasejarah.
ii. Memahami tentang kehidupan manusia prasejarah.
iii. Menerangkan tentang kehidupan manusia prasejarah dengan memberikan contoh.
iv. Menguasai maklumat tentang kehidupan manusia prasejarah dan menghubungkaitkan dengan kehidupan masa kini.
Set induksi (± 5 minit): Pengenalan
ringkas tentang Zaman Prasejarah
·
Murid
menonton video klip yang bertajuk “Zaman Prasejarah”
·
Guru
bertanya pandangan murid-murid berkaitan dengan klip video yang ditayangkan:
Ø
Terdapat
beberapa zaman prasejarah?
Ø
Apakah
ciri-ciri bagi setiap zaman prasejarah?
·
Guru
mengaitkan jawapan murid dengan tajuk.
Langkah 1 (± 5
minit): Pengenalan kepada konsep Prasejarah.
·
Menayangkan
power point.
·
Guru
menjelaskan konsep prasejarah dengan lebih teliti.
·
Guru
meminta murid untuk membaca sekali konsep prasejarah.
Langkah (± 10
minit): Lokasi bagi setiap Zaman Prasejarah.
·
Guru
menyambung power point.
·
Guru
menunjukkan lokasi-lokasi penempatan bagi setiap zaman prasejarah di power
point.
·
Guru
bertanya soalan yang berkaitan dengan tajuk kepada murid.
1. Zaman Paleolitik
wujud pada bila dan manakah lokasi penempatannya?
40, 000 tahun dahulu.
Kota Tampan, Perak; Tingkayu, Sabah dan Gua Niah, Sarawak.
2. Zaman Mesolitik wujud
pada bila dan manakah lokasi penempatannya?
10, 000 tahun dahulu.
Jenderam Hilir, Selangor; Gua Madai, Sabah dan Gua Kepah,
Seberang Prai
Langkah 3 (±
20 minit): Kegiatan masyarakat prasejarah, Mengenal pasti alatan dan kegunaannya
dalam masyarakat prasejarah, Kepercayaan manusia prasejarah, Kepentingan
menghargai tinggalan sejarah, Persediaan untuk menghadapi perubahan
persekitaran, Sikap manusia prasejarah yang perlu dicontohi.
·
Guru
menyambung power point sehingga tamat.
·
Guru
memberi peluang kepada murid untuk bertanya soalan dan menyuarakan pandangan
mereka.
·
Guru
menyampaikan ilmu tambahan kepada murid dengan menggunakan kertas mahjong.
· Guru
menayangkan klip video yang bertajuk “Zaman Prasejarah Di Malaysia” sebagai
pengukuhan.
Permainan
kecil (± 20 minit): Stesen Permainan
·
Guru
akan membahagikan murid-murid kepada 4 kumpulan, iaitu setiap kumpulan 5 orang.
·
Kumpulan
1 berada di stesen 1, kumpulan 2 berada di stesen 2, kumpulan 3 berada di
stesen 3, manakala kumpulan 4 berada di stesen 4.
·
Selepas
menyiapkan tugasan pada stesen masing-masing, kumpulan 1 pergi ke stesen 2,
kumpulan 2 pergi ke stesen 3, kumpulan 3 pergi ke stesen 4, manakala kumpulan 4
pergi ke stesen 1. Selepas menyelesaikan tugasan, pergi ke stesen yang seterusnya
sehingga menyiapkan tugasan keempat-empat stesen.
·
Setiap
stesen diberikan lima minit untuk menyempurnakan tugasan yang diberi.
Penutup (± 5
minit): Rumusan dan penerapan nilai murni dalam kehidupan.
·
Guru
meminta murid membuat kesimpulan tentang apa yang dipelajari hari ini.
·
Guru
mengedarkan lembaran kerja. Murid-murid diminta menyiapkan lembaran kerja di
rumah.
Penggunaan BBM Dalam Pengajaran Saya
• Power Point
• Video
• Kertas Mahjong
• Stesen Permainan
• Puzzle (Stesen 1)
• Kuiz (Stesen 2 & 3)
• Aktiviti Mewarna (Stesen 4)
• Lembaran Kerja
Power Point
·
Meringkaskan
maklumat yang terdapat dalam buku teks.
·
Mengeluarkan
isi yang penting.
·
Terdapat
animation dan transition yang menarik.
·
Terdapat
warna yang berwarna-warni.
ü
Menarik
perhatian para murid.
·
Dapat
dijadikan sebagai nota kepada para murid.
·
Dapat
meletakkan gambar dan video.
Klip Video
·
Menarik
perhatian murid-murid.
·
Membolehkan
murid-murid lebih memahami apa yang dipelajari olehnya.
·
Mempunyai
ingatan yang lebih mendalam.
·
Tidak
akan berasa bosan untuk belajar.
· Membantu
murid-murid yang mempunyai Kercerdasan Verbal-Linguistik, Kecerdasan
Visual-Ruang dan Kecerdasan Muzik
Kertas
Mahjong
·
Dapat
menjimatkan masa untuk menulis.
·
Dapat
menarik perhatian murid-murid.
·
Boleh
digunakan lagi.
· Membantu
murid yang mempunyai kecerdasan Visual-Ruang dan Kecerdasan Verbal-Linguistik.
Stesen
Permainan:
Puzzle (Stesen
1)
·
Dapat
menyeronokkan proses pengajaran dan pembelajaran.
·
Meningkatkan
minat murid-murid untuk belajar.
·
Membantu
murid-murid memahami kepentingan untuk bekerjasama.
·
Merapatkan
hubungan antara murid-murid.
·
Memupuk
perpaduan dalam kalangan murid-murid.
· Membantu
murid-murid mempunyai ingatan yang lebih mendalam, khasnya murid yang memiliki
Kecerdasan Visual-Ruang dan Kecerdasan Interpersonal.
Kuiz (Stesen 2
& 3)
·
Membantu
murid-murid mengimbas kembali tentang apa yang dipelajari.
·
Memupuk
kerjasama dan perpaduan dalam kalangan murid-murid.
·
Mambantu
murid yang mempunyai Kecerdasan Verbal-Linguistik, Kecerdasan Visual-Ruang dan
Kecerdasan Intrapersonal.
Aktiviti
Mewarna (Stesen 4)
·
Mendalamkan
ingatan para murid tentang apa yang dipelajari.
·
Memupuk
kerjasama dan perpaduan dalam kalangan murid.
·
Meningkatkan
minat belajar murid-murid.
· Dapat
membantu murid-murid yang memiliki Kecerdasan Visual-Ruang dan Kecerdasan
Naturalis.
Lembaran
Kerja
·
Sebagai
pengukuhan kepada murid-murid.
·
Membantu
murid-murid menguruskan masa sendiri dengan baik.
· Membantu
murid-murid menjadi seorang yang bertanggungjawab, berdisiplin, rajin dan
sebagainya.
No comments:
Post a Comment