PENGENALAN
KEPADA SENI DALAM PENDIDIKAN
2.1
Berdasarkan Teori konstruktivisme (Vygotsky) jelaskan konsep, matlamat dan
objektif Seni Dalam Pendidikan untuk mata pelajaran Sejarah Tahun 4 atau 5.
Pengenalan
Kamus Dewan Edisi Baru


Kitab Al-Iman

Herbert Read (The Meaning of Arts)


· Seni
dalam Pendidikan memainkan peranan yang penting ke arah perkembangan
kanak-kanak melalui peningkatan daya persepsi, estetika dan kreativitinya.
· Matlamatnya
ialah untuk melahirkan individu yang berbudaya dengan mengamalkan pertimbangan
kesenian, berjiwa kreatif, inovatif, inventif dan mempunyai jati diri yang
tinggi.
Jenis-jenis
Seni Dalam Pendidikan
Seni muzik
Seni visual
Seni Pergerakan
Terdapat beberapa pandangan yang menyokong bahawa Seni
dalam Pendidikan memberi manfaat dari segi jangka panjang. Berikut adalah teori
dan pandangan daripada tokoh-tokoh:
- - Teori
konstruktivisme
- -Teori
kecerdasan manusia
- - Howard
gardner
- - Hermann
- - Leonardo
da Vinci
Kepentingan
Seni Dalam Pendidikan





Matlamat
SDP







Tujuan
Seni Dalam Pendidikan Di Sekolah Rendah











Membina
dan mengamal nilai-nilai murni melalui pelbagai pengalaman seni visual, seni
muzik dan seni pergerakan.
Teori
Konstruktivisme







Perbezaan
Teori Konstruktivis Piaget dan Vygotsky




Teori
Belajar Konstruktivisme Vygotsky






a. Pengelolaan
pembelajaran


b. Pemberian
bimbingan


Zon
Perkembangan Proksimal
v Kepentingan
interaksi di dalam perkembangan kognitif kanak-kanak digambarkan oleh Vygotsky
dalam konsep Zon Perkembangan Proksimal.
v Had
Atas
- Peringkat
kemahiran kanak-kanka yang boleh dicapai dengan bantuan individu yang lebih
mahir.
v Had
Bawah
- Kemahiran
yang boleh dicapai sendiri oleh kanak-kanak.
Implikasi
Daripada Pembelajaran Konstruktif
ü Menghasilkan
individu atau anak yang memiliki kemampuan berfikir untuk menyelesaikan setiap
persoalan yang dihadapi.
ü Pengajaran
& pembelajaran berlaku secara berpusat
ü Membina
pengetahuan baru berdasarkan kepada pegetahuan sedia ada
ü Guru
mengenalpasti pengetahuan sedia ada murid dan merancang kaedah pengajarannya
ü Guru
berperanan sebagai pereka bentuk bahan pengajaran yang menyediakan peluang
kepada murid untuk membina pengetahuan baru
ü Guru
berperanan sebagai fasilitator yang membantu murid membina pengetahuan dan
menyelesaikan masalah
Ciri-ciri
Pembelajaran Konstruktivisme
ü Menggalakkan
murid bertanya sesama sendiri dan guru.
ü Menganggap
pembelajaran sebagai satu proses yang sama penting dengan hasil pembelajaran.
ü Menyokong
pembelajaran secara koperatif.
ü Menggalakkan
dan menerima daya usaha dan autonomi murid.
ü Memberi
peluang kepada murid untuk membina pengetahuan baru dengan memahami melalui
penglibatan murid dengan situasi dunia sebenar.
ü Menggalakkan
soalan/idea yang dimulakan oleh murid dan menggunakannya sebagai panduan
merancang pengguna.
ü Mengambil
kira kepercayaan dan sikap yang dibawa oleh murid.
ü Mengambil
kira dapatan kajian tentang bagaimana murid mempelajari sesuatu idea.
ü Menggalakkan
proses inkuiri murid melalui kajian dan eksperimen.
Prinsip-prinsip
Konstruktivisme
i.
Pengetahuan dibangun oleh murid sendiri.
ii.
Pengetahuan tidak dapat dipindahkan dari guru
ke murid, kecuali hanya dengan keaktifan murid sendiri untuk menerokanya.
iii.
Murid aktif meneroka pengetahuan secara terus
menerus, sehingga mempunyai perubahan yang nyata.
iv.
Guru sekadar membantu memberi cadangan atau
pendapat dan juga menyediakan situasi yang sesuai agar proses penerokaan
berjalan lancar.
v.
Memberi masalah yang relevan dengan murid.
vi.
Mencari dan menilai pendapat murid.
vii.
Menyesuaikan kurikulum dengan tahap
intelektual murid.
viii.
Murid digalakkan menanya soalan kepada guru
apabila menghadapi masalah.
Bagaimana
Seni Dalam Pendidikan dapat dikaitkan dengan teori konstruktivisme?
i.
Hubungkait ilmu baru kepada pengetahuan yang
sedia ada.
ii.
Menyusun atur maklumat dan pengetahuan.
iii.
Mengekspresi ilmu baru dalam bentuk baru.
iv.
Memberi gambaran mengenai pengetahuan baru
dengan berbagai-bagai cara dan bentuk.
v.
Menyampaikan pengetahuan baru melalui
representasi dan persembahan.
vi.
Mengukuhkan pemahaman dengan aktiviti
lanjutan.
Kelebihan
dan Kelemahan Teori Konstruktivistik
A. Kelebihan
•
Berfikir : Dalam proses membina pengetahuan baru,
murid berfikir untuk menyelesaikan masalah, menjana idea dan membuat keputusan.
•
Faham : Murid terlibat secara langsung dalam
mebina pengetahuan baru membolehkan mereka lebih faham dan boleh
mengapliksikannya dalam semua situasi.
•
Ingat : Murid terlibat secara langsung dengan
aktif membolehkan mereka ingat lebih lama semua konsep. Melalui pendekatan ini
dapat membina sendiri kefahaman murid dan lebih yakin menghadapi dan
menyelesaikan masalah dalam situasi baru.
•
Kemahiran
sosial : Kemahiran
sosial diperolehi apabila berinteraksi dengan rakan dan guru dalam membina
pengetahuan baru.
•
Seronok : Oleh kerana mereka terlibat secara terus,
mereka faham, ingat, yakin dan berinteraksi dengan sihat, maka mereka akan
berasa seronok belajar dalam membina pengetahuan baru.
B. Kelemahan
•
Dalam bahasan kekurangan atau kelemahan ini
mungkin boleh kita lihat dalam proses belajarnya di mana peranan guru sebagai
pendidik sepertinya kurang begitu mendukung.
Seni
Muzik Untuk Mata Pelajaran Sejarah Tahun 4 atau 5
v Seni
muzik boleh digunakan dalam mata pelajaran Sejarah Tahun 4 atau 5 dengan
membolehkan guru Sejarah membimbingkan murid-murid untuk mengabungkan lagu-lagu
kegemaran mereka dengan lirik-lirik yang berkaitan fakta-fakta sejarah supaya
murid-murid boleh mengingati fakta-fakta sejarah dengan lebih mudah dan pada
masa yang sama juga boleh membolehkan mereka berfikir secara kreatif dan
inovatif.
Seni
Pergerakan Untuk Mata Pelajaran Sejarah Tahun 4 atau 5
Ø Seni
pergerakan pula boleh digunakan dalam
mata pelajaran Sejarah Tahun 4 atau 5 dengan membolehkan guru menyuruh
murid-murid menjalankan aktiviti PdP dengan aktivti berkumpulan, sumbangsaran,
perbincangan untuk mengeluarkan idea dan pendapat mereka.
Ø Guru
juga boleh membawa murid-murid untuk berlawat ke muzim-muzim atau tempat-tempat
bersejarah untuk bertujuan mereka berinteraksi dengan persekitaran sekeliling
dan bukan hanya menjalankan aktiviti PdP dalam bilik darjah sahaja.
Ø Murid-murid
pun digalakkan melakukan drama atau lakonan untuk membolehkan mereka memahami
sejarah negara kita dengan lebih mendalam dan boleh mengetahui sifat-sifat atau
watak-perwatakan tokoh-tokoh yang mereka berlakon.
Seni
Visual Untuk Mata Pelajaran Sejarah Tahun 4 atau 5
v Seni
visual boleh diterapkan melalui mata pelajaran Sejarah Tahun 4 atau 5 dengan membolehkan murid-murid membuat
projek, folio yang berkaitan dengan mata pelajaran Sejarah seperti penyediaan
buku skrap atau benda-benda yang memerlukan kemahiran Hands-On.
v Guru-guru
Sejarah juga boleh membimbing murid-murid menghiaskan kelas yang berkaitan
dengan mata pelajaran Sejarah seperti melukis dan menwarnakan bendera negara,
bendera negeri ataupun jata negara.
Soalan
1.
Apakah maksud seni menurut agama Islam?
Kitab Al-Iman
Menjelaskan tentang kesenangan estetik dan konsep
keindahan sebagai pertemuan antara seseorang yang mempunyai pengetahuan
terhadap mesej atau objek yang ditemui.
2.
Apakah Tujuan Seni Dalam Pendidikan Di
Sekolah Rendah?
3. Senaraikan
4 ciri pembelajaran konstruktivisme.
ü Menganggap
pembelajaran sebagai satu proses yang sama penting dengan hasil pembelajaran.
ü Menyokong
pembelajaran secara koperatif.
ü Menggalakkan
dan menerima daya usaha dan autonomi murid.
ü Memberi
peluang kepada murid untuk membina pengetahuan baru dengan memahami melalui
penglibatan murid dengan situasi dunia sebenar.
ü Menggalakkan
soalan/idea yang dimulakan oleh murid dan menggunakannya sebagai panduan
merancang pengguna.
ü Mengambil
kira kepercayaan dan sikap yang dibawa oleh murid.
ü Mengambil
kira dapatan kajian tentang bagaimana murid mempelajari sesuatu idea.
ü Menggalakkan
proses inkuiri murid melalui kajian dan eksperimen.
4. Senaraikan
3 implikasi daripada pembelajaran konstruktif.
ü Pengajaran
& pembelajaran berlaku secara berpusat
ü Membina
pengetahuan baru berdasarkan kepada pegetahuan sedia ada
ü Guru
mengenalpasti pengetahuan sedia ada murid dan merancang kaedah pengajarannya
ü Guru
berperanan sebagai pereka bentuk bahan pengajaran yang menyediakan peluang
kepada murid untuk membina pengetahuan baru
ü Guru
berperanan sebagai fasilitator yang membantu murid membina pengetahuan dan
menyelesaikan masalah
5. Terdapat
3 jenis seni dalam pendidikan iaitu seni muzik, seni visual dan seni
pergerakan. Terangkan apakah itu seni pergerakan?
ü Einstein
mengatakan bahawa setiap pergerakan mendapat kawalan yang dipantau oleh otak
kiri dan kanan melalui proses mengimaginasi.
ü Seterusnya,
pergerakan-pergerakan kreatif sebenarnya berlaku melalui proses menaakul dan
pertimbangan-pertimbangan rasional mengenai apa yang kita ingin lakukan.
ü Gardner
berpendapat bahawa otak yang kreatif seringkali menghasilkan
pergerakan-pergerakan yang menarik dan seterusnya dapat membina
kemahiran-kemahiran yang berbagai. Torrance (1969) menyatakan bahawa otak yang
kreatif seringkali mempamerkan kebolehan murid mengatasi pelbagai masalahnya.
6.
Apakah kelebihan dan kelemahan teori
konstruktivistik.
A. Kelebihan
Berfikir : Dalam proses membina pengetahuan
baru, murid berfikir untuk menyelesaikan masalah, menjana idea dan membuat
keputusan.
Faham : Murid terlibat secara langsung dalam
mebina pengetahuan baru membolehkan mereka lebih faham dan boleh
mengapliksikannya dalam semua situasi.
Ingat : Murid terlibat secara langsung dengan
aktif membolehkan mereka ingat lebih lama semua konsep. Melalui pendekatan ini
dapat membina sendiri kefahaman murid dan lebih yakin menghadapi dan
menyelesaikan masalah dalam situasi baru.
Kemahiran sosial : Kemahiran sosial diperolehi
apabila berinteraksi dengan rakan dan guru dalam membina pengetahuan baru.
Seronok : Oleh kerana mereka terlibat secara
terus, mereka faham, ingat, yakin dan berinteraksi dengan sihat, maka mereka
akan berasa seronok belajar dalam membina pengetahuan baru.
B. Kelemahan
Dalam bahasan kekurangan atau kelemahan ini mungkin boleh
kita lihat dalam proses belajarnya di mana peranan guru sebagai pendidik
sepertinya kurang begitu mendukung.
No comments:
Post a Comment