PENGENALAN
KEPADA SENI DALAM PENDIDIKAN
2.1
Berdasarkan Teori konstruktivisme (Vygotsky) jelaskan konsep, matlamat dan
objektif Seni Dalam Pendidikan untuk mata pelajaran Sejarah Tahun 4 atau 5.
Pengenalan
Kamus Dewan Edisi Baru
Seni
didefinisikan sebagai karya (sajak, lukisan, muzik dan lain-lain) yang
diciptakan dengan bakat, kebolehan mencipta sesuatu yang indah.
Secara
tidak langsung mengakui bahawa untuk menghasilkan sesuatu produk seni, bakat,
kebolehan dan penghayatan serta pemahaman yang jitu amat penting.
Kitab Al-Iman
Menjelaskan
tentang kesenangan estetik dan konsep keindahan sebagai pertemuan antara
seseorang yang mempunyai pengetahuan terhadap mesej atau objek yang ditemui.
Herbert Read (The Meaning of Arts)
Seni
adalah penghasilan rupa bentuk yang menimbulkan keceriaan, keseronokan dan
kesenangan estetik (Art is Expression).
Kesenangan
estetik di sini adalah merujuk kepada konsep kesenangan yang terhasil kesan
oleh penghayatan terhadap keindahan seni visual. Kepuasan, kenikmatan, kesukaan
dan kegembiraan juga termasuk di dalam kesenangan ini.
· Seni
dalam Pendidikan memainkan peranan yang penting ke arah perkembangan
kanak-kanak melalui peningkatan daya persepsi, estetika dan kreativitinya.
· Matlamatnya
ialah untuk melahirkan individu yang berbudaya dengan mengamalkan pertimbangan
kesenian, berjiwa kreatif, inovatif, inventif dan mempunyai jati diri yang
tinggi.
Jenis-jenis
Seni Dalam Pendidikan
Seni muzik
Seni visual
Seni Pergerakan
Terdapat beberapa pandangan yang menyokong bahawa Seni
dalam Pendidikan memberi manfaat dari segi jangka panjang. Berikut adalah teori
dan pandangan daripada tokoh-tokoh:
- - Teori
konstruktivisme
- -Teori
kecerdasan manusia
- - Howard
gardner
- - Hermann
- - Leonardo
da Vinci
Kepentingan
Seni Dalam Pendidikan
Menjadikan
proses PdP di sekolah lebih seronok.
Membantu
anda memahami diri sendiri.
Membantu
perkembangan intelek terutamanya dari aspek penyelesaian masalah.
Memotivasikan
anda menjadi guru yang kreatif, inovatif, peka, mempunyai personaliti yang seimbang, berketrampilan dan profesional.
Membantu
perkembangan insan secara seimbang dan menyeluruh.
Matlamat
SDP
Estetika
yang tinggi
Imaginative
Ktitis
Kreatif
Inovatif
Inventif
Celik
budaya
Tujuan
Seni Dalam Pendidikan Di Sekolah Rendah
Menghargai
keindahan ciptaan Tuhan.
Memupuk
budaya pengamatan, persepsi dan ekspresi dalam proses penghasilan.
Meningkatkan
pengetahuan, daya kreativiti, inovasi serta kemahiran dalam bidang seni visual,
seni muzik dan seni pergerakan yang diamalkan dalam pengajaran dan
pembelajaran.
Menggunakan
pelbagai kemahiran, media, teknik dan teknologi untuk mengekspresikan hasil
kerja.
Membuat
deskripsi, analisis, interpretasi dan penilaian terhadap karya seni yang
dibuat.
Mendapat
nilai tambah dalam disiplin sains, teknologi dan mata pelajaran lain.
Menghargai
sumbangan dan pengaruh tokoh-tokoh seni visual, seni muzik dan seni pergerakan.
Menjadikan
Seni dalam Pendidikan sebagai tunjang dalam kerjaya keguruan.
Menyedari
dan menghargai suasana seni dalam persekitaran dan kaitannya dengan keselesaan
hidup.
Membina
jati diri ke arah pembentukan negara bangsa.
Mengintegrasi
Seni dalam Pendidikan dengan mata pelajaran lain melalui aktiviti yang
diadaptasi dan diubahsuai selaras dengan hasrat kurikulum kebangsaan.
Membina
dan mengamal nilai-nilai murni melalui pelbagai pengalaman seni visual, seni
muzik dan seni pergerakan.
Teori
Konstruktivisme
Konstruktivisme
bukanlah satu konsep baru. Ia berasal daripada bidang falsafah dan telah
digunakan dalam bidang sosiologi dan antropologi dan juga dalam bidang
psikologi kognitif dan pendidikan.
Pada
tahun 1710, ahli falsafah konstruktivis yang pertama, iaitu Giambatista Vico,
mengatakan … “one only knows something if one can explain it” (Yager, 1999)
Konstruktivisme
adalah satu fahaman bahawa murid membina sendiri pengetahuan atau konsep secara
aktif berdasarkan pengetahuan dan pengalaman yang sedia ada.
Dalam
proses ini, murid akan menyesuaikan pengetahuan yang diterima dengan
pengetahuan yang sedia ada untuk membina pengetahuan baru. Mereka membentuk
peraturan melalui refleksi tentang interaksi mereka dengan objek dan idea.
Pembelajaran
secara konstruktivisme menggalakkan murid mencipta penyelesaian mereka sendiri
bertolak daripada teori pembelajaran behaviorisme kepada kognitivisme dan
seterusnya konstruktivisme.
Pembelajaran
ini menggalakkan murid mencari idea, membuat kajian, yakin diri dan dapat
berinteraksi.
Akhirnya,
proses inkuiri akan terhasil.
Perbezaan
Teori Konstruktivis Piaget dan Vygotsky
Piaget
dikenali sebagai konstruktivis pertama (Dahar, 1989: 159) menegaskan
bahawa pengetahuan tersebut dibangun dalam fikiran anak melalui asimilasi dan
akomodasi.
Asimilasi
adalah penyerapan informasi baru dalam fikiran. Sedangkan, akomodasi adalah
menyusun kembali struktur fikiran kerana adanya informasi baru, sehingga
informasi tersebut mempunyai tempat (Ruseffendi 1988:133).
Pengertian
tentang akomodasi yang lain adalah proses mental yang meliputi pembentukan
skema baru yang cocok dengan ransangan baru atau memodifikasi skema yang sudah
ada sehingga cocok dengan rangsangan itu (Suparno, 1996: 7).
Konstruktivis
ini dikritik oleh Vygotsky, yang menyatakan bahawa murid dalam mengkonstruksi
suatu konsep perlu memperhatikan lingkungan sosial. Konstruktivisme ini
oleh Vygotsky disebut konstruktivisme sosial (Taylor, 1993; Wilson, Teslow dan
Taylor,1993; Atwel, Bleicher & Cooper, 1998).
Teori
Belajar Konstruktivisme Vygotsky
Ratumanan
(2004:45) menggunakan bahawa karya Vygotsky berdasarkan pada dua idea utama.
Pertama,
perkembangan intelektual dapat difahami hanya apabila ditinjau dari konteks
historis dan budaya pengalaman anak.
Kedua,
perkembangan bergantung pada sistem-sistem isyarat mengacu pada simbol-simbol
yang diciptakan oleh budaya untuk membantu orang berfikir, berkomunikasi dan
memecahkan masalah, dengan demikian perkembangan kognitf anak memberi syarat
kepada sistem komunikasi budaya dan belajar menggunakan sistem-sistem ini untuk
menyesuaikan proses-proses berfikir diri sendiri.
Menurut
Slavin (Ratumanan, 2004:49) ada dua implikasi utama teori Vygotsky
dalam pendidikan.
Pertama,
dikehendakinya setting kelas berbentuk
pembelajaran kooperatif antara kelompok-kelompok murid dengan
kemampuan yang berbeza, sehingga murid dapat berinteraksi dalam mengerjakan tugas-tugas
yang sulit dan saling merancang strategi-strategi pemecahan masalah yang
efektif di dalam daerah pengembangan terdekat/proksimal masing-masing.
Kedua, pendekatan
Vygotsky dalam pembelajaran menekankan perancahan (scaffolding).
Dengan scaffolding, murid dapat mengambil tanggungjawab untuk
pembelajarannya sendiri.
a. Pengelolaan
pembelajaran
Interaksi
sosial individu dengan lingkungannya sangat mempengaruhi perkembangan belajar
seseorang, sehingga perkembangan sifat-sifat dan jenis manusia akan dipengaruhi
oleh kedua-dua unsur tersebut.
Menurut
Vygotsky dalam Slavin (2000), murid melaksanakan aktiviti belajar melalui
interaksi dengan orang dewasa dan teman sejawat yang mempunyai kemampuan lebih.
Interaksi sosial ini memacu terbentuknya idea baru dan memperkayakan
perkembangan intelektual murid.
b. Pemberian
bimbingan
Menurut
Vygotsky, tujuan belajar akan tercapai dengan belajar menyelesaikan tugas-tugas
yang belum dipelajari tetapi tugas-tugas tersebut masih berada dalam daerah
perkembangan terdekat mereka (Wersch,1985), iaitu tugas-tugas yang terletak di
atas peringkat perkembangannya.
Menurut
Vygotsky, apabila murid melaksanakan aktiviti di dalam daerah perkembangan
terdekat mereka, tugas yang tidak dapat diselesaikan sendiri akan dapat mereka
selesaikan dengan bimbingan atau bantuan orang lain.
Zon
Perkembangan Proksimal
v Kepentingan
interaksi di dalam perkembangan kognitif kanak-kanak digambarkan oleh Vygotsky
dalam konsep Zon Perkembangan Proksimal.
v Had
Atas
- Peringkat
kemahiran kanak-kanka yang boleh dicapai dengan bantuan individu yang lebih
mahir.
v Had
Bawah
- Kemahiran
yang boleh dicapai sendiri oleh kanak-kanak.
Implikasi
Daripada Pembelajaran Konstruktif
ü Menghasilkan
individu atau anak yang memiliki kemampuan berfikir untuk menyelesaikan setiap
persoalan yang dihadapi.
ü Pengajaran
& pembelajaran berlaku secara berpusat
ü Membina
pengetahuan baru berdasarkan kepada pegetahuan sedia ada
ü Guru
mengenalpasti pengetahuan sedia ada murid dan merancang kaedah pengajarannya
ü Guru
berperanan sebagai pereka bentuk bahan pengajaran yang menyediakan peluang
kepada murid untuk membina pengetahuan baru
ü Guru
berperanan sebagai fasilitator yang membantu murid membina pengetahuan dan
menyelesaikan masalah
Ciri-ciri
Pembelajaran Konstruktivisme
ü Menggalakkan
murid bertanya sesama sendiri dan guru.
ü Menganggap
pembelajaran sebagai satu proses yang sama penting dengan hasil pembelajaran.
ü Menyokong
pembelajaran secara koperatif.
ü Menggalakkan
dan menerima daya usaha dan autonomi murid.
ü Memberi
peluang kepada murid untuk membina pengetahuan baru dengan memahami melalui
penglibatan murid dengan situasi dunia sebenar.
ü Menggalakkan
soalan/idea yang dimulakan oleh murid dan menggunakannya sebagai panduan
merancang pengguna.
ü Mengambil
kira kepercayaan dan sikap yang dibawa oleh murid.
ü Mengambil
kira dapatan kajian tentang bagaimana murid mempelajari sesuatu idea.
ü Menggalakkan
proses inkuiri murid melalui kajian dan eksperimen.
Prinsip-prinsip
Konstruktivisme
i.
Pengetahuan dibangun oleh murid sendiri.
ii.
Pengetahuan tidak dapat dipindahkan dari guru
ke murid, kecuali hanya dengan keaktifan murid sendiri untuk menerokanya.
iii.
Murid aktif meneroka pengetahuan secara terus
menerus, sehingga mempunyai perubahan yang nyata.
iv.
Guru sekadar membantu memberi cadangan atau
pendapat dan juga menyediakan situasi yang sesuai agar proses penerokaan
berjalan lancar.
v.
Memberi masalah yang relevan dengan murid.
vi.
Mencari dan menilai pendapat murid.
vii.
Menyesuaikan kurikulum dengan tahap
intelektual murid.
viii.
Murid digalakkan menanya soalan kepada guru
apabila menghadapi masalah.
Bagaimana
Seni Dalam Pendidikan dapat dikaitkan dengan teori konstruktivisme?
i.
Hubungkait ilmu baru kepada pengetahuan yang
sedia ada.
ii.
Menyusun atur maklumat dan pengetahuan.
iii.
Mengekspresi ilmu baru dalam bentuk baru.
iv.
Memberi gambaran mengenai pengetahuan baru
dengan berbagai-bagai cara dan bentuk.
v.
Menyampaikan pengetahuan baru melalui
representasi dan persembahan.
vi.
Mengukuhkan pemahaman dengan aktiviti
lanjutan.
Kelebihan
dan Kelemahan Teori Konstruktivistik
A. Kelebihan
•
Berfikir : Dalam proses membina pengetahuan baru,
murid berfikir untuk menyelesaikan masalah, menjana idea dan membuat keputusan.
•
Faham : Murid terlibat secara langsung dalam
mebina pengetahuan baru membolehkan mereka lebih faham dan boleh
mengapliksikannya dalam semua situasi.
•
Ingat : Murid terlibat secara langsung dengan
aktif membolehkan mereka ingat lebih lama semua konsep. Melalui pendekatan ini
dapat membina sendiri kefahaman murid dan lebih yakin menghadapi dan
menyelesaikan masalah dalam situasi baru.
•
Kemahiran
sosial : Kemahiran
sosial diperolehi apabila berinteraksi dengan rakan dan guru dalam membina
pengetahuan baru.
•
Seronok : Oleh kerana mereka terlibat secara terus,
mereka faham, ingat, yakin dan berinteraksi dengan sihat, maka mereka akan
berasa seronok belajar dalam membina pengetahuan baru.
B. Kelemahan
•
Dalam bahasan kekurangan atau kelemahan ini
mungkin boleh kita lihat dalam proses belajarnya di mana peranan guru sebagai
pendidik sepertinya kurang begitu mendukung.
Seni
Muzik Untuk Mata Pelajaran Sejarah Tahun 4 atau 5
v Seni
muzik boleh digunakan dalam mata pelajaran Sejarah Tahun 4 atau 5 dengan
membolehkan guru Sejarah membimbingkan murid-murid untuk mengabungkan lagu-lagu
kegemaran mereka dengan lirik-lirik yang berkaitan fakta-fakta sejarah supaya
murid-murid boleh mengingati fakta-fakta sejarah dengan lebih mudah dan pada
masa yang sama juga boleh membolehkan mereka berfikir secara kreatif dan
inovatif.
Seni
Pergerakan Untuk Mata Pelajaran Sejarah Tahun 4 atau 5
Ø Seni
pergerakan pula boleh digunakan dalam
mata pelajaran Sejarah Tahun 4 atau 5 dengan membolehkan guru menyuruh
murid-murid menjalankan aktiviti PdP dengan aktivti berkumpulan, sumbangsaran,
perbincangan untuk mengeluarkan idea dan pendapat mereka.
Ø Guru
juga boleh membawa murid-murid untuk berlawat ke muzim-muzim atau tempat-tempat
bersejarah untuk bertujuan mereka berinteraksi dengan persekitaran sekeliling
dan bukan hanya menjalankan aktiviti PdP dalam bilik darjah sahaja.
Ø Murid-murid
pun digalakkan melakukan drama atau lakonan untuk membolehkan mereka memahami
sejarah negara kita dengan lebih mendalam dan boleh mengetahui sifat-sifat atau
watak-perwatakan tokoh-tokoh yang mereka berlakon.
Seni
Visual Untuk Mata Pelajaran Sejarah Tahun 4 atau 5
v Seni
visual boleh diterapkan melalui mata pelajaran Sejarah Tahun 4 atau 5 dengan membolehkan murid-murid membuat
projek, folio yang berkaitan dengan mata pelajaran Sejarah seperti penyediaan
buku skrap atau benda-benda yang memerlukan kemahiran Hands-On.
v Guru-guru
Sejarah juga boleh membimbing murid-murid menghiaskan kelas yang berkaitan
dengan mata pelajaran Sejarah seperti melukis dan menwarnakan bendera negara,
bendera negeri ataupun jata negara.
Soalan
1.
Apakah maksud seni menurut agama Islam?
Kitab Al-Iman
Menjelaskan tentang kesenangan estetik dan konsep
keindahan sebagai pertemuan antara seseorang yang mempunyai pengetahuan
terhadap mesej atau objek yang ditemui.
2.
Apakah Tujuan Seni Dalam Pendidikan Di
Sekolah Rendah?
3. Senaraikan
4 ciri pembelajaran konstruktivisme.
ü Menganggap
pembelajaran sebagai satu proses yang sama penting dengan hasil pembelajaran.
ü Menyokong
pembelajaran secara koperatif.
ü Menggalakkan
dan menerima daya usaha dan autonomi murid.
ü Memberi
peluang kepada murid untuk membina pengetahuan baru dengan memahami melalui
penglibatan murid dengan situasi dunia sebenar.
ü Menggalakkan
soalan/idea yang dimulakan oleh murid dan menggunakannya sebagai panduan
merancang pengguna.
ü Mengambil
kira kepercayaan dan sikap yang dibawa oleh murid.
ü Mengambil
kira dapatan kajian tentang bagaimana murid mempelajari sesuatu idea.
ü Menggalakkan
proses inkuiri murid melalui kajian dan eksperimen.
4. Senaraikan
3 implikasi daripada pembelajaran konstruktif.
ü Pengajaran
& pembelajaran berlaku secara berpusat
ü Membina
pengetahuan baru berdasarkan kepada pegetahuan sedia ada
ü Guru
mengenalpasti pengetahuan sedia ada murid dan merancang kaedah pengajarannya
ü Guru
berperanan sebagai pereka bentuk bahan pengajaran yang menyediakan peluang
kepada murid untuk membina pengetahuan baru
ü Guru
berperanan sebagai fasilitator yang membantu murid membina pengetahuan dan
menyelesaikan masalah
5. Terdapat
3 jenis seni dalam pendidikan iaitu seni muzik, seni visual dan seni
pergerakan. Terangkan apakah itu seni pergerakan?
ü Einstein
mengatakan bahawa setiap pergerakan mendapat kawalan yang dipantau oleh otak
kiri dan kanan melalui proses mengimaginasi.
ü Seterusnya,
pergerakan-pergerakan kreatif sebenarnya berlaku melalui proses menaakul dan
pertimbangan-pertimbangan rasional mengenai apa yang kita ingin lakukan.
ü Gardner
berpendapat bahawa otak yang kreatif seringkali menghasilkan
pergerakan-pergerakan yang menarik dan seterusnya dapat membina
kemahiran-kemahiran yang berbagai. Torrance (1969) menyatakan bahawa otak yang
kreatif seringkali mempamerkan kebolehan murid mengatasi pelbagai masalahnya.
6.
Apakah kelebihan dan kelemahan teori
konstruktivistik.
A. Kelebihan
Berfikir : Dalam proses membina pengetahuan
baru, murid berfikir untuk menyelesaikan masalah, menjana idea dan membuat
keputusan.
Faham : Murid terlibat secara langsung dalam
mebina pengetahuan baru membolehkan mereka lebih faham dan boleh
mengapliksikannya dalam semua situasi.
Ingat : Murid terlibat secara langsung dengan
aktif membolehkan mereka ingat lebih lama semua konsep. Melalui pendekatan ini
dapat membina sendiri kefahaman murid dan lebih yakin menghadapi dan
menyelesaikan masalah dalam situasi baru.
Kemahiran sosial : Kemahiran sosial diperolehi
apabila berinteraksi dengan rakan dan guru dalam membina pengetahuan baru.
Seronok : Oleh kerana mereka terlibat secara
terus, mereka faham, ingat, yakin dan berinteraksi dengan sihat, maka mereka
akan berasa seronok belajar dalam membina pengetahuan baru.
B. Kelemahan
Dalam bahasan kekurangan atau kelemahan ini mungkin boleh
kita lihat dalam proses belajarnya di mana peranan guru sebagai pendidik
sepertinya kurang begitu mendukung.
No comments:
Post a Comment