Tajuk 5 Tokoh-Tokoh Terbilang
Kesultanan
Melayu Melaka
Unit 10: Tun Perak Bendahara Terbilang
Unit 10: Tun Perak Bendahara Terbilang
5.0
TOKOH-TOKOH TERBILANG KESULTANAN MELAYU MELAKA
- Subtopik
·
Tun Perak Bendahara
Terbilang
·
Riwayat Hidup Tun
Perak
·
Tun Perak dalam
Perkhidmatan Diraja
·
Kehebatan Tuan Perak
·
Tun Perak Pantang
Derhaka
Standard
Pembelajaran:
5.3.1 Menyatakan riwayat hidup Tun Perak
5.3.2 Menyenaraikan Sultan Melaka semasa Tun Perak
menjadi Bendahara
5.3.3 Menyatakan kebijaksanaan Tun Perak dalam
menangkis serangan Siam di Melaka
Objektif
Pembelajaran:
Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat:
1. Mengkaji peranan Tun Perak sebagai Bendahara Melaka
2. Mengenal pasti nilai kepimpinan Bendahara Tun Perak yang
dapat dicontohi
3. Menyenaraikan peranan Bendahara Tun Perak dalam membina
kegemilangan kesultanan Melayu Melaka
Set
Induksi (4 Minit)
·
Ditayangkan
video Tun Perak
·
Guru bersoal jawab
dengan murid.
·
Guru mengaitkan
jawapan murid dengan pengajaran pada hari ini.
·
BBM: Lap top, LCD
projector
Kesan
Kepada PdP
·
Murid merasa seronok
kerana melihat tayangan video menarik
·
Menggunakan teori
hoka hoki dan kecergasan pelbagai-visual
·
Menggunakan konsep
muzik
Langkah
1 (15 MIN)
·
Guru menunjukkan
model
·
Guru menerangkan
peristiwa , individu dan penerangan model dengan betul
·
Guru meminta pelajar
memberi pendapat tentang strategi tun
perak dan kesannya dengan betul.
·
Guru berbincang
pengajaran secara lanjut dengan pelajar.
·
BBM: Kit Model
·
Kemahiran Berfikir:
KBAT, Mentafsir, Menganalisis
·
Murid akan melihat
sendiri dengan mata
·
Murid akan belajar dengan lebih berkesan
·
Menggunakan seni
visual
Langkah
2(10min)
·
Murid diberi tugasan
bermain teka silangkata
·
Murid dibahagikan
kepada 2 kumpulan
·
Kumpulan akan dibantu
oleh dua pelajar terpandai di dalam kelas
·
Guru akan membimbing
murid bagi menjawab secara tepat.
·
Murid akan berfikir
secara pantas
·
Murid akan
bekerjasama dengan kawan kawan bagi menyiapkan tugasan dengan segera
·
Menunjukkan nilai
kepimpinan
·
Menggunakan
pergerakan.
Langkah
3 (6 MIN)
·
Murid diberi lembaran
kerja
·
Setiap murid akan
berpasanagn dalam menyiapkan tugasan
·
BBM: Lembaran Kerja
·
Kemahiran Berfikir: Mencirikan
·
Nilai murni: teliti
·
Murid akan mendapat
pengukuhan
·
Langkah terbaik bagi
murid tidak melupakan fakta dipelajari
Penutup
·
Guru bersoal jawab
dengan murid-murid secara tentang topik yang telah dipelajari hari ini.
·
Murid-murid akan
diminta bagi memberikan rumusan pengajaran pada hari ini.
No comments:
Post a Comment