SEJARAH TAHUN 4
TAJUK 4: UNIT 7
KERAJAAN MELAYU AWAL
OBJEKTIF
·
Menamakan
kerajaan-kerajaan Melayu awal.
·
Mengenal pasti lokasi
kerajaan-kerajaanMelayu pada peta Malaysia.
·
Menamakan laut,
selat,teluk dan pulau pada peta di sekitar Kerajaan Melayu awal.
·
Menyatakan aktiviti
berasaskan laut dalam kerajaan-kerajaan Melayu.
·
Menyatakan
keistimewaan kerajaan-kerajaan Melayu awal.
·
Menyatakan keperluan
menjaga kebersihan pesisiran pantai.
Set induksi
- Peruntukan masa : 5 minit
- Objektif : murid mengetahui maksud
Kerajaan Melayu Awal, keistimewaannya dan mendapat gambaran awal
topik yang akan dipelajari.
·
Guru menayangkan
video berkenaan Kerajaan-kerajaan Awal Melayu
Soalan guru:
1. Apakah yang diterangkan melalui video tersebut?
Murid menjawab secara lisan
2. Namakan beberapa buah kerajaan Melayu awal yang kamu lihat dari video?
Murid menjawab secara lisan
·
Guru mengaitkan
jawapan murid dengan tajuk pelajaran hari itu
Langkah 1: Mengenai Warisan
Negara Saya tentang kedudukan kerajaan Melayu Awal di Asia Tenggara.
- Peruntukan masa : 15 minit
- Objektif : Murid menamakan dan
mengetahui lokasi Kerajaan Melayu Awal
·
Guru menerangkan
contoh-contoh Kerajaan-kerajaan Melayu Awal di Asia Tenggara beserta
keistimewaannya di peta yang disediakan.
·
Guru juga akan
menerangkan maksud laut, selat, pulau dan teluk.
- Aktiviti 1:
1. Guru meminta beberapa orang murid ke hadapan untuk
melabel lokasi Kerajaan Melayu Awal.
2. Murid tersebut kemudian perlu menerangkan keistimewaan Kerajaan-kerajaan Melayu Awal tersebut.
3. Guru memberikan maklum balas terhadap jawapan-jawapan
murid.
Aktiviti 2:
1. Guru memanggil murid lain ke hadapan untuk menampal nama
Kerajaan Melayu Awal mengikut
keistimewaannya.
2. Murid dapat mengukuhkan ingatan dan kefahaman mereka tentang
keistimewaan Kerajaan Melayu Awal
tersebut.
Langkah 2: Mengenalpasti
lapan arah mata angin dalam peta Asia Tenggara
- Peruntukan masa : 10 minit
- Objektif : 1) Murid mengetahui
kegunaan arah mata angin.
2) Murid mengenali lapan arah mata
angina
·
Guru menerangkan
tujuan mata angin digunakan.
·
Guru juga mengenalkan
lapan arah mata angin kepada murid.
Aktiviti 3:
1. Guru meminta murid ke hadapan untuk memusingkan anak panah mengikut arah
mata angin yang diberitahu.
Langkah 3: Keunikan
Kerajaan-kerajaan Melayu Awal
- Peruntukan masa : 10 minit
- Objektif : Menamakan dan mengetahui
lokasi Kerajaan Melayu Awal
- Aktiviti 4:
2. Guru menunjukkan demo cara menyanyi lagu Keunikan Kerajaan Melayu Awal kepada murid.
3. Guru meminta murid menyanyikan lagu tersebut mengikut rentak yang telah
diajar.
4. Daripada lagu tersebut, murid mengetahui tentang keunikan
Kerajaan Melayu Awal.
Langkah 4: Laut Anugerah
Tuhan
- Peruntukan masa : 15 minit
- Objektif : 1. memupuk sikap
bertoleransi ketika bekerja sebagai sepasukan
2. mengetahui kesan pencemaran lautan
3. memupuk daya kreativiti murid-murid.
·
Guru menayangkan klip
video mengenai kesan pencemaran laut.
- Aktiviti 5:
1. Guru membahagikan murid kepada beberapa kumpulan.
2. Setiap kumpulan dikehendaki membentangkan kesan pencemaran
laut kepada kehidupan.
3. Guru meminta wakil kumpulan untuk membentangkan hasil
perbincangan mereka.
- Aktiviti 6:
1. Guru mengedarkan kertas bergambar tentang hidupan laut di
laut yang bersih.
2. Murid diminta untuk mewarna berdasarkan daya kreativiti
mereka.
Penutup
·
Guru menyoal murid
tentang pengajaran yang dipelajari
·
Guru merumuskan
keseluruhan isi pembelajaran
No comments:
Post a Comment