Tuesday 25 July 2017

Bahan Bantu Mengajar (Kerajaan Melayu Awal)


Tema: KERAJAAN MELAYU AWAL
UNIT 7: KERAJAAN MELAYU AWAL
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Bahan bantu mengajar yang saya dipilih ialah buku skrap.
Buku skrap ini saya telah menggunakan banyak bahan seperti plastine, kertas, peta Malaysia,       papan putih marker pen, mata angin dan lain-lain.
Selain itu, saya juga telah menyediakan satu video yang tentang tajuk yang saya mengajar.
Saya menggunakan “POWTOON” untuk mengahsilkan video ini.

Set Induksi:
Saya telah menggunakan peta Malasyia yang kosong dan video.
Video akan tayang dulu supaya murid-murid dapat pengalaman tentang lokasi kerajaan-kerajaan Melayu Awal.
Saya telah sediakan dua jenis peta Malaysia :
Plastine (untuk menarik murid-murid)
Kertas (murid –murid lebih memahami)
Peta Malaysia adalah untuk memastikan murid-murid telah boleh menyatakan lokasi kedudukan kerajaan Melayu Awal [DSKP] (lebih kurang 3 lokasi)
Saya telah menggabungkan seni dan muzik.

Langkah 1 [ Aktiviti 1]:
Saya telah bahagikan murid-murid dalam 2 kumpulan untuk menyelesaikan tugasan yang saya telah diberikan iaitu membuat satu i-think map dengan namakan Kerajaan Melayu Awal.

Langkah2[Aktivit2]:
±5minit
Saya akan meneruskan video sampai angin mata.
Saya akan sambil mengajar arah angin mata dan murid - murid akan sambil mengisi tempat kosong pada angin mata yang saya telah menyediakan.

Langkah 3 [Aktiviti 3] (±10minit)
Saya akan tunjuk peta Asia Tenggara yang saya telah sedia.
Saya akan mengajar murid-murid menamakan lokasi laut, selat, teluk dan pulau pada peta  di sekitar Kerajaan Melayu awal. [DSKP]
Seterusnya, saya telah menyediakan peta Asia Tenggara untuk pelajar mengenal pasti lokasi laut, selat, teluk dan pulau. Tugasan pelajar ialah melihat peta Asia Tenggara dan menyusun balik jawapan.

Langkah 4 (± 15minit)
Saya akan mengajar murid mengenai arah angin monsun  dengan cara pelakon.
Saya akan bahagikan dalam tiga kumpulan [angin monsun timur laut, angin monsun barat daya, orang perdagangan] mereka akan memainkan peranan masing-masing.
Semasa murid-murid yang ambil peranan angin monsun datang, murid-murid yang menjadi orang perdagangan akan pergi ke kumpulan murid-murid yang menjadi selat melaka.

Langkah 5 (±10minit)
Murid akan menyatakan aktiviti yang berada gambar yang telah disediakan selapas saya terangkan.

Penutup
Guru merumuskan isi penting dalam pelajaran hari ini.

2 comments: