Tajuk 5: Tokoh Terbilang Kesultanan Melayu Melaka
5.4 Hang Tuah Laksamana
Melaka
5.4.1 Riwayat Hidup Hang Tuah
5.4.2 Kehebatan Laksamana Hang Tuah
5.4.3 Pertarungan Dua Sahabat
5.4.4 Kesetiaan Tak Berbelah Bagi
-Aplikasi TKP
·
Verbal
liguistik,interpersonal,visual ruang
-KBKK
·
Menghubungkait, imbas
kembali, menjana idea, berfikir secara kritis
-Kajian Masa Depan
·
Murid-murid akan
gemar belajar sejarah
-EMK
·
Nilai murni
Bahan Bantu Mengajar
·
Power Point
·
Dadu Bergambar
·
Buku Teks Sejarah
Tahun 4
·
Jadual Peristiwa
·
Keris Hang Tuah
Objektif Pembelajaran
1. Menyatakan riwayat hidup Hang Tuah.
2. Menyatakan peranan Hang Tuah sebagai laksamana.
3. Menjelaskan peristiwa pertarungan antara Hang Tuah dengan
Hang Jebat dalam Hikayat Hang Tuah.
4. Menyenaraikan sifat-sifat kesetiaan tokoh kepada intitusi
beraja.
5. Pengetahuan Sedia Ada:Murid pernah dengar cerita tentang
Hang Tuah dengan Hang jebat
6. Penerapan Nilai :Berani, kegigihan, cinta akan negara,
keadilan (tidak berberat belah), setia kepada raja, bijaksanan, sanggup berkorban
Set Induksi (± 10 minit):
Riwayat Hidup Hang Tuah
Melihat power point yang
disediakan.
·
Saya menayangkan
power point yang bertema “Riwayat Hidup Hang Tuah” kepada murid.
·
Saya bertanyakan
tokoh yang terdapat dalam power point yang ditayangkan.
·
Saya mengaitkan
jawapan murid dengan tajuk yang akan diajar.
·
BBM: Komputer, LCD,
power point
·
KBKK: Menghubung kait
·
Nilai: Berani,
bijaksana
Langkah 1 (±12 minit):
Pengenalan Kehebatan Laksamana Hang Tuah
·
Saya memanggil angka
giliran murid secara rawak supaya mendapat
2 orang murid untuk memain dadu yang dibuat dengan kad manila itu.
·
Saya menerangkan
peranan Hang Tuah berdasarkan permukaan dadu tersebut.
·
BBM: Dadu bergambar
yang dibuat dengan manila kad
·
KBKK: -
·
Nilai: Bijaksana,
bertanggungjawab, setia kepada raja
Langkah 2 (±15 minit):
Pertarungan Dua Sahabat
·
Saya mengarahkan
murid membuka buku teks ke muka surat 144.
·
Saya menerangkan
kisah tentang penderhakaan Hang Jebat kepada Sultan berdasarkan buku teks.
·
Selepas itu, saya
akan menggunakan Chit board yang mempunyai susunan kronologi cerita untuk
menceritakan tentang kejadian pertarungan antara Hang Tuah dengan Hang Jebat.
·
Kemudian, saya
membahagikan kepada 5 orang sekumpulan
·
Kumpulan-kumpulan ini
akan menampal balik susunan cerita yang berselerak ini dengan betul.
·
BBM: Buku Teks
Sejarah Tahun 4, Jadual peristiwa yang mempunyai gambar-gambar yang mengikut
susunan kronologi cerita.
·
KBKK: Perbincangan,
Imbas kembali
·
Nilai: Bertanggungjawab,
setia kepada raja, sanggup berkorban, keadilan.
Langkah 3 (±15 minit): Sifat
Kesetiaan Laksamana Hang Tuah Keris Hang Tuah
·
Saya menyediakan 4
keris yang tulis tentang sifat-sifat kesetiaan Laksamana Hang Tuah dan
penyimpan keris.
·
Saya menjelaskan
tentang keempat-empat sifat ini dengan menggunakan keris yang dikeluarkan
dengan satu demi satu.
·
BBM: Keris dan
penyimpan keris yang dibuat daripada kad manila.
·
KBKK:-
·
Nilai: Setia kepada
raja, menghormati raja, sanggup berkorban.
Penutup (± 8 minit):
Kesimpulan
Saya memilih 5 orang pelajar
secara rawak untuk memberi kesimpulan terhadap tokoh tersebut.
BBM:-
KBKK: Menjana idea
Nilai: Bijaksana, keadilan,
setia kepada raja, sedia berkorban kepada negara
No comments:
Post a Comment